Tuesday, November 22, 2011

kenali lelaki pendera

1. Ekstra Romantis
jangan layu bila pasangan terlali kerap melontarkan kata-kata romantis seperti " abang tak boleh hidup tanpa kamu" "abang akan tetap setia samapi selamanya" "cinta abang sentiasa mekar untukmu"
sebaliknya cuba hati2 dan berfikir dengan waras, jangan termakan dengan janji manis yg diucapkan. perlu diingatkan bahawa lelaki yg melakukan kekerasan pada mulanya akan bersikap lembut dan penyayang
2, Terburu-buru dalam hubungan
tanda awal yang perlu diperhatikan ialah lelaki ini terburu-buru mengajak menjalinkan hubungan yg lebih serius. dia selalu bersemangat untuk melangkah ke tahap selanjutnya seperti bertunang dan segera menikah walaupun sebenarnya baru saja mengenalinya.
jangan terburu-buru mengiakan apa saja ajakanya, sebaliknya cuba siasat untuk mengetahui latar belakangnya sebanyak mungkin sepaya tdk menyesal di kemudian hari.
3. Cemburu buta
hati2 bila pasangan anda terlalu cemburu walaupun anda bersama teman rapat atau saudara sendiri. dia selalu ingin anda memberi perhatian kepada dirinya sahaja, dia juga minta anda melaporkan apa sahaja kepadanya termasuk kemana anda pergi, dengan siapa, sampai jam berapa dan apa saja anda lakukan. sikap cemburu boleh membuatkan orang hilang pertimbangan dan berbuat apa sahaja diluar jangkaan
4. Terlalu Emosi
satu masa dia begitu ceria, gembira dan ramah bercerita tapi sekelip mata dia berubah menjadi pemarah, panas baran dan langsung tdk mahu bercakap dengan anda. ketika anda bersamanya juga anda mula merasa tdk bebas dan takut tersalah cakap kerana akan mengundang kemaharan besar pada dirinya. anda juga rasa keliru dengan sikapnya yang tidak konsisten
5. Sering merendah-randahkan
sepatutnya sebagai pasangan, seorang lelaki akan merasa bangga atau memberi sokongan ketika anda menceritakan kejayaan yang anda capai, akan tetapi berlainan pula dengan lelaki pendera, mereka suka memperleceh atau merendah-rendahkan anda
hanya kerana pakaian anda tidak kena dengan seleranya, dia mengutuk diri anda tanpa mengambil kira hati anda, segala kehendaknya harus dituruti kerana jika tidak, dia akan mengugut dan mengancam. diri akan berasa tdk yakin pada diri sendiri
6. Tidak boleh membantah
bukan saja kemahuanya harus diikuti, ia juga tidak boleh dibantah kerana lelaki jenis ini sukar menerima sebarang penolakan. jika dibantah anda menjadi mangsanya, ketika ini wanita akan berasa takut tapi lelaki pendera ini sangat pandai merayu dan memohon maaf atau memberi penjelasan atas sikapnya seolah2 ingin menyatakan bahawa anda juga turut bertanggungjawab atas apa yang berlaku. jadi mahu tidak mahu anda turut merasa bersalah.
7. Sentiasa menyalahkan
walaupun dirinya yang melakukan kesalahan tapi sedaya upaya meletakkan kesalahan pada orang lain. lebih serius jika dia meletakkan kesalahan itu pada diri anda sendiri
8. Suka memberi hadiah
semalam dia memarahi anda teruk2, tetapi hari ini dia meminta maaf dan memberi hadiah2 yang anda sukai sehingga anda tdk mampu memarahinya.
9. satu hal lagi, lelaki ini juga selalu mengawal kewangan anda/ isteri.
sekiranya anda bekerja, wang gaji anda mungkin diambil.


sumber: majalah RAPI

sejauh mana kebenarannya?komen-komen.
Photobucket

4 comments:

Tong said...

waaaa, like seriously? ada tanda2 semua tu and i dont like it! grrr.

DzuLagiL said...

pengalaman sendiri?

deeba friday said...

mungkin ada kebenarannya wujud org sebegini...tapi tak semua...mmg perlu berhati-hati tp yg penting kna percaya dan saling memahami, bersikap jujur itu penting, dan jelaskn kekurgn diri msing2 pd peringkt awl lg spya sama2 boleh mengekalkn hbgn tu...yg paling penting, percaya pd Allah dan DIA lah cinta utama kita...

mirash said...

tong: aku rase nih yang extream la kot.kalau jeles..yg jeles buta.cemburu buta i mean.ehe

Dzulagil: ikut pengalaman sndri...bende nih sgt btol.haha.

Deba:ye..smentara belum kawen nih.elakkan lah org2 g begini sifatnya..ni kajian...macam..bila guruh tanda nak hujan kan.tapi x semestinya hujan rite..tapi kebiasaan menunjukkan guruh tu taanda hari nak hujan.smoga kita2 dijauhkan jodoh yang cm nih.doa2.