Thursday, January 6, 2011

siapa la aku....

Bismillah..and assalamualaikum...

biase dengar kan..orang kecewa..sedih...selalu cakap..'siapa la aku...' lepas tu...sambung lagi ayat..'siapa la aku...nak dibandingkan dengan kau..'...atau pun...'siapa la aku..hanya insan biasa..' and bla..bla...bla...

so...hari ini,...aku nak ajak korang-korang semua..cakap 'siapa la aku...'....and find out!siapa diri kalian! sebab..aku macam baru tahu siapa aku hari ini.....

macam mana nak tau?

buat family tree....bila nak mula buat je..dah tau..mesti blur...moyang aku nama siapa ek...yes..dari soalan-soalan dan kebluran korang tu la..akan dapat jawapan 'siapa la aku?' tadi!

Aku juga melalui proses yang sama...bila nak buat salasilah keluarga ni rujukan aku buat dekat parent la kan...bukan setakat rujukan...terus guna je yang abah email pada aku asal usul..keturunan...semua-semua la.thx abah!teruja...sebelum ni tahu yang basic-basic je..kali ni aku tahu dengan terperinci.nah...dipersila baca...


Datuk sebelah ayah saya, Sheikh Silan Bin Omar Bin Hassan Bin Abad dilahirkan di Haramaut Yamen Selatan pada tahun 1919. Pada usia 14 tahun beliau mengikuti bapa saudaranya belayar ke Muar. Di Muar bersekolah dan sambil bekerja sebagai buruh. Pada usia 19 tahun beliau balik ke Hadramaut dan bekahwin di sana. Memperolehi dua orang anak tetapi malangnya kedua-duanya meninggal. Beliau kemudian menceraikan isterinya kerana hendak berhijrah semula ke Malaya. Di Muar beliau berkerja sebagai peniaga (bebagai jenis) yang berakhir sebagi peniaga buku agama di Muar. Datuk saya berkahwin dengan Aisyah Bt Sheikh Salleh bin Mohammad Al Khair (Seorang wanita keturunan Arab juga) dan mendapat 11 orang anak. Nenek saya adalah generasi ke 3 dari kaum Al Khair. Datuknya sudah lama menetap di Muar. Datuk saya fasih bebahasa Arab tetapi Nenek saya tidak.

Datuk sebelah ibu saya, Sheikh Ridwan bin Wan Omar bin Wan Abdullah, dilahirkan di Siak Inderaputra, Riau, Sumatera. Mereka juga adalah dari keterunan Arab. Di Siak mereka yang berketurunan Arab Sheikh digelar Wan dan yang beketurunan Arab Syed digelar Tengku. Keluarga kami di Siak ini ada kaitan kahwin dan darah di sebelah Sultan Siak. Pada tahun 1932 mereka berpindah ke Batu Pahat yang pada ketika itu datuk saya berumur 12 tahun.

Datuk saya berkahwin dengan seorang wanita tempatan Melayu, bernama Hamidah Bt Mokhtar dan dikurniakan 2 orang cahaya mata. Yang tua meninggal pada umur 2 tahun dan seorang lagi adalah ibu saya siti Hasnah Sheikh Ridwan. Perkahwinan mereka tidak panjang dan bercerai pada masa ibu saya masih kecil. Nenek saya berkahwin seorang lelaki Melayu kemudiannya bernama Muharam dan dikurniakan 4 orang anak lagi.

*actually nih antara tugasan aku kena buat and present tadi pogi.haha...and feedback dari pendengar adalah:

1. kenapa nama kau takde syarifah
jawapan: syarifah kapel untuk syed( pronounce: sayid...bukan shed or shit..ahaha..kesian kawan punya nama..sbb selalu sangat dengar) .kalau sheikh kapel untuk siti.

2. kenapa nama adik beradik kau takde siti/sheikh?
jawapan: terpulang nak letak atau x...x wajib..lagipun sebab x letak...mudah urusan jual beli tanah...

3. aku dengar...keturunan arab semua kena kawin arab ea?kalau x kena buang keluarga?
jawapan: terpulang pada individu..sayang keturunan atau keluarga.haha..x la...mitos...dulu-dulu ada la...sekarang pun ada...tapi family aku...ok2 je pasal hal nih.bukti...Datuk saya berkahwin dengan seorang wanita tempatan Melayu, bernama Hamidah Bt Mokhtar dan dikurniakan 2 orang cahaya mata. kan?and kakak- kakak aku kahwin dengan yang bukan berketurunan sheikh.

5. reti cakap arab?
jawapan:oh....sedih..jangan tanya..x reti.hahaha..kepingin tu ada donk...masa sih gak ada..(see....trait indonesiaku muncul tiba-tiba..haha)

6. pst2...tadi kena gelak sebab ayat nih.. Beliau kemudian menceraikan isterinya kerana hendak berhijrah semula ke Malaya. then lecturer explain...memang macam tu dulu-dulu..kalau isteri x nak ikut berhijrah...cerai la..aku tanya abah aku pon..jawapan yang sama..bagi aku pulak...bagus gitu...takkan nak gantung tak bertali pulak kan...itu zalim.

ok...ape yang menariknye...walaupun keluarga bertaburan....kami masih keep in touch...kadang-kadang yang dari indonesia datang rumah....kami pon pergi indonesia rumah derang...kadang-kadang yang dari yamen dari rumah...nih yang masalah...aku lum penah pegi.hahaha...tapi ade penah family buat trip pegi sana...yang dah pergi ..best la...wakil-wakil..tgu aku menyusul .ahaha..ataupun kami contact pakai telefon..email...haaa..nih la buktinya...air dicincang x kan putus..walaupun geografi mencincang kami...dihalang gunung ganang..lautan...hutan tebal...tanah tandus...tapi masih x putus-putus..alhamdulillah..

aku jugak bertuah ditakdirkan beribu bapakkan dengan siti hasnah dan sheikh ismail.mereka nih sangat la menitik berat kan ziarah menziarahi ni...so bakal ibu dan bapa..atau dah jadi ibu bpa..sini ada parenting tips.bawak anak gi keje kawin, beraya, terangkan hubungan anda...marah anak kalau x nak gi keje kawen(ngeeee...selalu kena)...and family day!(cant wait this feb)...ape jadah aku nak bagi tips keibubapaan kan..tapi oprah pon blum jadi ibu...kahwin pun tidak..so..y not me..kan2..=)

oh lupa..ini kan tugasan aku di kelas..so...aku pun ade dengar jugak asal usul rakan-rakan aku..menarik....kebanyakan ada campuran indonesia...jawa ada...bugis ada...minangkabau ada..pakistan ada...benggali ada...jepun ada..cina ada..india ada...afghanistan ada...and guess wat!keturunan lanun pun ada!(die sangat bangga k dengan keturunan lanun tu)...u are what u think rite...so...bila die tau ade keturunan lanun..bajet kuat la kan..hahahha..k kesimpulannya..ada beberapa je yang melayu asli....yang lain berdarah kacukan....anda berdarah?putih?la...mana tau kan..ade sedare2 ngan mahsuri..sangat interesting k benda nih...

so..aku ade penemuan baru..ayat nak lebih kan...kui3...untuk menyenangkan korang buat family tree...saya ade jumpe satu software....nak?kalau nak...nah klik situn.....nak buat jugak family tree! .best...tapi kena explore lebey...boleh letak all details bagi seseorang manusia itu...tarikh mati...occupation..gambar...dan macam-macam lagi.yang penting memudahkan...

mesti pelik kan.apesal aku cam belajar benda-benda ni...cam kena buat family tree semua-semua nih kan...ape ek tajuk subjek nih ..x igt seyhh!yang penting ada budaya-budaya la...sebabkan nanti dekat sekolah..kami akan berhadapan dengan budak-budak yang dari macam-macam budaya kan..macam-macam keturunan...malaysia kan..so nih la persediaannya...

and ingat pesan rasulullah s.a.w..nak cari bakal isteri atau suami..cari yang berketurunan baik-baik.....senang cite buat isthikharah la...susah nak tau keturunan tu baik atau x kalau dah bergenerasi2...Dia maha mengetahui.wallahualam..................
















Photobucket

9 comments:

Cik Yuyu said...

sape yg pakistan tuh mia? ak nk knl sedare ni.hehe

mirash said...

its fara!ahahah..mamak...pakistan.cm tu la kot.haha...die sndri blur...ayah die x nk layan die.kuang3!

bukan fara said...

haha~
ak rase ak kacuk k0rea.
hahahaha

mirash said...

tu aku x leh nak caya.kte wat dna test

Anonymous said...

ok... kakak da bukak blog awak.. hehe...

mirash said...

tq!hee..wait2.kakak mane nih yekkkk

mirash said...

kak an ea!hhahaha

Anonymous said...

tau pulak... hehehe
tah nape google acc x leh... nape ea???

mirash said...

tau la...dpt hidu bau kak an.haha..lor ye ke..tatau la nape