Monday, March 14, 2011

pengemis

bismillah and assalamualaikum...

pernah tak korang tengah makan kat maple ada couple datang...saling pimpin memimpin. sorang buta...sorang celik...pegang tisu....bawak bekas untuk letak duit. derang hulur je bekas tu. pernah?owh...mesti pernah. kalau pernah..ape respon korang...?haa...nih yang nak cite sikit. x puas hati...

saya tak tahu ape reaksi korang..tapi kalau aku..aku bagi la sikit duit...then!tibe-tibe aku kena marah dengan seorang makhluk Allah...."kenapa kau bagi...derang tu semua penipu...badan sihat-sihat...boleh kerja...saje je mintak duit orang..."..bla3.....

hello...duit i ke duit u?hahak....aku kasik tu...x jadikan aku papa kedana pon...aku kasik semampu aku je...

bila lagi nak menderma yang berbentuk duit nih kan...nak harapkan kite pergi rumah anak-anak yatim? nak harapkan kite masukkan duit dekat no akaun dekat program bersamamu tu? nak bagi mak ayah kita duit gaji pon susah. ini pulak nak bagi dekat orang.?

bagi aku...orang-orang macam tu bagi kita peluang.....peluang untuk bersedekah...Tuhan menguji kite....orang datang depan mata...minta bantuan..tapi kita malah menghalau...

betull mereka sihat-sihat....boleh bekerja...tapi!aku pernah ada experience...takde cash pada tangan....kad bank rosak...takde duit ok nak balik muar.tak cukup berapa ringgit je..tensenn..macam nak mintak orang.haha..ye.aku mintak orang.mintak akak aku bank in kat another bank yang kad die x rosak. c..aku sihat time tu...boleh kerja..siapa sangka kan..

and ada juga yang hilang wallet time tu....ape ade?nak buat ape?kalau time tu tengah bermusafir?kita berdoa je kan kat Allah ada orang2 yang sudi membantu.

so...jangan kedekut ye kawan-kawan....jangan halau mereka yang meminta...jangan sombong...duit dalam purse anda tu...pinjaman Allah s.w.t sahaja. makanan depan mata anda pon sebab kasih sayang dan belas kasihan Allah pada anda...pinjaman jugak...beri la apa yang mampu..sikit pon takpe janji ikhlas.kalau x de duit...cakap dengan cara yang baik...kita tak tahu nasib kita lepas nih ape....

amalan-amalan sedekah nih la yang insyaallah boleh bantu kita dalam kubur....yakinlah dengan janji Allah..

Surah Al HAdid ayat 18 - "Sesunggunya lelaki dan perempuan yang bersedekah dan meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik, akan DILIPATGANDAKAN (balasannya) bagi mereka; dan mereka akan mendapat pahala YANG
MULIA"



Photobucket

No comments: