Wednesday, October 12, 2011

tips bila HP masuk air

bismillah...

alohaa....haa..apa yang patot anda lakukan jika telefon bimbit anda masuk air?????anda tak perlu 'masuk air' sekali ok macam saya.

dalam bulan ni...dua kali handphone saya masuk air.

kejadian 1:

Nasywah (my niece) muntah atas hp saya!kegelian yang melampau membuatkan saya bukak paip air dan basuh hp!(maybe lagi sesuai kalau cakap hp dimasukkan air!). lepas tu melihat kegilaan saya...fatin, kakak ipar saya pon maki2 saya.haha...dia kata....cepat letak hp dalam beras!....saya macam?wut?beras.....saya pun letak je lah!......

*sampai lupa hp dalam tu..misscall2 tak dengar...lama-lama baru teringat yang HP dalam beras!and hp tu ok alhmdulillah boleh guna





kejadian 2:


semalam!uhh...hp berenang-renang dalam beg sesuka hati dia..sebab botol air dalam beg tu tak tutup rapat.( ada orang panggil tudung botol kan?...i wonder...botol jantinanya perempuan la ea?k.abaikan).... saya sedar-sedar beg dah basah.....terus teringat hp dalam tu....!dah lap-lap...hp x boleh bukak...lepas tu hentak-hentak...hp keluar merepek-repek..keypad tak boleh tekan..touch screen apatah lagi.=(....sedey sangat. teman tidur...teman makan....teman shopping..dah mati lemas!dalam skrin dah bertakung air.ingat tak pembaris yang ada air dalam dia tu...permainan kita masa kecik-kecik??ye!macam tu lah!.....

saya pon terngiang-ngiang la suara fatin "cepat masukkan dalam berasss!"... jadi saya pon ikhtiar la buat macam tu...sehari...dibiarkan dalam beras.hari ni pagi-pagi....on hp and taraaa!dengan izin Allah...hp berfungsi seperti sedia kala..!alhamdulillah......=)))))..suka.

so....saya membuat kesimpulan...bila HP korang masuk air..ikut langkah-langkah mudah ini:

1. doa HP anda dapat diselamatkan.
2. lap HP anda dengan kain.
3. buka semua komponen HP yang boleh dibuka dan lap lagi.
4. tanam HP anda dalam beras selama sehari
5. HP anda boleh digunakan semula jika diizinkan Allah.

cubalah!
* kalau tidak berkesan..bawalah berjumpa dengan pakar dan bawalah wang secukupnya.=p

Photobucket

No comments: