Saturday, November 3, 2012

tragedi malam ahad

bismillah

ceritanya bermula dengan ketidakbelajaan saya dimuar dan menyebabkan saya ingin pulang ke Kuala Lumpur dengan segera untuk belajar bersama noin.  saya fikir pada hari sabtu malam adalah hari yang tepat untuk saya pulang ke kl...mungkin ini adalah buat kali terakhir saya ke sana memandangkan tinggal satu paper sahaja lagi untuk dikari  

qila kakak saya (yang buat status 'sayang amirah abad' ) telah mendapatkan sekeping tiket muar-kl jam 9.30 dengan harga rm16 sahaja dan dia jugalah yang bertanggungjawab untuk hantar saya ke perhentian bas. Sebelum bertolak, kami merancang untuk makan berhampiran dengan perhentian bas kerana masing-masing sedang kelaparan.  oleh sebab tak mahu ketinggalan bus, kami pergi 1  setengah jam lebih awal daripada tiket   yang dibeli.  sedang kami makan...berbual..makan..berbual...sedar-sedar jam sudah menunjukkan jam 9.20...apalagi bergegas la kami menuju perhentian bas yang cuma memerlukan 50 langkah untuk sampai kesitu.

Setibanya disitu..sebuah bas mayang sari sudah sedia.  dengan yakinnya saya ingin melangkah masuk...tetapi dihentikan qila..kerana ternyata itu bus ke pulau pinang.  kalau tak..cek dah singgah tidoq rumah noin la gamaknya.  kerana kejadian tu..saya lebih berhati-hati.  lamaaaaaaa...kami menunggu...tunggu..tanya kondukter bus...beliau cakap bus muar kl belum sampai lagi... jam sudah menunjukkan pukul 10 .....tunggu lagi....

tepat 10.20...sebuah bus tiba.bus maharani yang terpampang dengan tulisan besar didepan cermin bus 'muar-kl'.  okeh.ini lah bus yang dinanti-nantikan.  tapi...entah kenapa rasa tak sedap hati nak naik bus tu..sampai qila cakap...naik lah cepat...saya pun naik lah....carri-cari tempat kosong dan selasa kemudian terus duduk. ...bus pon  terus jalan....seperti biasa..text umi abah dulu...mengadu bus lambat sampai....abah reply "insyaallah selamat sampai". hah..saya pon baca doa lebih siikit hari ni.sebab rasa tak sedap hati tadi tu.  kenapa saya rasa tak sedap hati?  sebab rasa macam betul ke bus aku naik ni.kenapa aku sorang yang naik.?nak tanya..driver takde...tapi memang masa tu tak ramai orang dah..(sedapkan hati)...ish entah-entah qila beli tiket turun pudu kot.bukan tbs....hurm..ahh..tawakal jek lah.  


disebabkan Muar tengah winter..sejuk semacam.saya pun sarungkanlah sweater...mengantuk...tengah sikit lagi nak terlelap...bus pulak berhenti dekat depo. haiya..dalam hati dah membebel..sudah la kau datang lambat..ini ape lagi berhenti-berhenti ni.pukul berapa la nak sampai kl.....nampak gaya macam bus rosak...
sedang saya meninjau sekitar depo tu........driver bus tanya penumpang seat depan...awak nak pergi mana?  orang tu jawab batu pahat.  saya macam..hah...tergamam sikit dengar. batu pahat???mana lalu nak pergi kl.  tengah banyak tanda soal dalam fikiran.  driver bus tu beralih kepada saya pula..awak nak pergi mana?  aku memberikan dia pandangan kosong...tak menjawab...sampai dia ulang soalan tersebut.  saya macam..er..kuala lumpur. semua mata penumpang dalam tu tertumpu pada aku..maluuuuuuuuuu.... ya Allahhhhhhhh...macam mana boleh ada dekat sini.itu lah aayat driver bus tu.hahhaha..yes...tu diaaaaaa...konpem dah salah bus!


bus ni pergi pontian dik....adoi..macam mana boleh salah naik...macam mana ni...dia pening-pening...saya macam tergelak.haha.boleh la nak gelak lagi.sebab masih dekat muar kan...cuba kalau dah tengah2 malam dekat pontian...errr....saya pon terangkan la situasi sebelum ni.  tu la dik..lain kali mesti tanya.....jangan malu-malu nak tanya...(tiba-tiba kate aku malu.hehe)..saya pon..ok-ok...jadi sekarang macam mana...?kejap saya kol orang datang ambik...

Driver tu pon kol bos dia kot.."ni..ada masalah ni..ada orang salah  bus"..ahahahaa..adoiiii...masalah..masalah....aku la masalah dia tu....jadi sekarang penyelesaiannya...adalah..qila datang ambil....tu la hikmahnya..bus rosak.  menyesal pulak marah-marah.hahai....tapi.............nih memang nak marah...driver tu ada kasik saya nombor telefon bos dia.selamat je kami sampai rumah...qila kol dia.paling menyesal suruh qila kol .haha.  qila boleh cool je bila orang tu dengan nada marah-marah cakap.."semua orang tak salah bus..awak je salah bus..jadi awak kena beli tiket baru esok"....grr...kalau dapat dekat aku tuuuuuuuuuuuuu...dah la bus dia yang lambat nak mammm....lepastu ape cerita tampal "muar-kl" depan bus.  bukan pasal rm16 tiket tu.apsal yang dia siap nak marah-marah....inikah balasan kesetiaan aku naik bus dia untuk 5 tahun.ceh.haha.geram ok.  hak tiket free hak saya. tak kira!  

kenapa saya update blog pasal ni?sebab menurut driver tu..dik..lepas nih adik  boleh masukkan cerita ni dalam diari awak la dik..hahaha..melekek aku dengar.. haih..pengalaman...hehehe...imagine.dah dengan sweater kena keluar bus.hahahhahah..  terus teringat msg abh "insyaallah selamat sampai"...mungkin abah patut tulis dengan lengkap.."insyaallah selamat sampai kuala lumpur"...sebab saya kini selamat sampai ke muar semula!kih3...apa-apa pun..alhamdulilah.selamat.......








Photobucket

No comments: