Thursday, November 18, 2010

vrrooomm!

bismillah and assalamualaikum...
kereta...hurmm..nak sangat kereta..almaklumlah..dah duduk luar...so..susah sikit nak bergerak ke sana ke mari di keyhell tu..tapi abah saya kata....jgn biasakan diri hidup senang sangat..nanti susah untuk hidup susah(er..betul ke..i kari je..)...one of my friend beli kereta baru..setahu saya dia beli savy...satu hari tu..dia mai la ambik saya di maktabun sebab kebetulan...(x suka susahkan orang..tapi rezeki jangan ditolak..ehe)...saya pun dengan konfidentnye tanya dia..kereta sape ni?

dia: kereta aku la...
saya:kereta kau?berapa banyak kereta kau?bukan kau beli savy ke?
dia: ui makcik...ini kereta apa?savy la nih!hahahhaa...
hurmmmmmm....abis kena gelak.hahha...yee...sangat x arif dengan kereta-kereta ni....x minat pon...

haa...kalau saya x minat kereta...cerita berikutnya..kisah orang terlalu minat dan obses dengan kereta.....suke design2 kereta nih la...k.dia ada 3 buah kereta.....kereta digunakan bergilir-gilir(saya x setuju sangat dengan hobi ini...terang terangan membazir...kalau satu kereta atau 2 kereta tak pe la...sebab suami isteri guna..ni dah sampai 3....anak die kecik2 lagi..belum masuk motor lagi...huhu..meh bagi aku satu..lalala...)...nak dijadikan cerita...raya haji 2010 nih...dia pun pulang ke kampung halaman seperti kebanyakan orang yang nak menyambut aidil adha...raya seperti biasa...bila balik semula ke rumah beliau..tengok-tengok...kereta kesayangannya dipecah orang.....aksesori dalam anggaran rm2000 hilang...hurm...kesian dekat dia...bersabar la ye...ada la tu hikmahnya...aih...raya haji pun pencuri x cuti...x de family agaknye...

kesimpulannya...bagi saya kereta sebagai alat pengangkutan..tapi bagi sesetengah orang sebagai koleksi yang sangat sayangi..cuti-cuti ni....raya-raya ni...mesti ramai yang nak pergi bercuti...dan terpaksa meninggalkan kereta masing-masing di rumah dalam jangka waktu yang lama kan....oh bahaya...bahaya..kalau enjin tidak dihidupkan dalam tempoh yang lama boleh menjejaskan prestasi kenderaan atau sukar dihidupkan...

so... specially for u..tips untuk menyimpan kereta dalam jangka waktu yang lama sama ada dalam masa 6 bulan sehinggalah bertahun-tahun lamanya tanpa mengurangkan prestasinya (wah...hebat cik mira nak bercakap pasal kereta):

1. mencabut kabel bateri kenderaan. ia untuk mematikan arus bateri kenderaan. jika ditinggalkan terlalu lama bateri kenderaan boleh menjadi lemah.

2. Isi penuh tangki bahan bakar jika anda menyimpan kenderaan lebih dari 1 tahun, ia bertujuan untuk mengatasi masalah wap, kerosakan disebabkan air dan pembentukan karat. sebelum anda menyimpan kenderaan, gantikan minyak enjin dan penapisnya dahulu.
3. titiskan minyak enjin baru ke silinder untuk memberi lapisan perlindungan kepada silinder berkenaan. anda juga perli mengeringkan semua sistem pendingin hawa untuk mengelakkan karat berlaku pada bhagian tersebut. ia juga untuk mencegah masalah akibat cairan penyejuk ataupun hubungan dengan aluminium.

4. Jangan sesekali mengeringkan penyejuk radiator. jika usia penyejuk sudah satu setengah tahun, gantikan dengan yang baru.
5. isi penuh minyak brek. tukar jika ia melebihi 2 tahun. minyak yang sudah lama akan merosakkan komponen logam.

6. untuk mengelakkan kerosakkan pada penyerap hentak kenderaan, tual/tahan keempat-empat rodanya untuk merehatkan tayar, bearing dan komponen penyerap hentak yang lain.

7. selimutkan kereta anda dengan kain, jangan lupa membuka sedikit cermin tingkap untuk memberikan ruang udara keluar masuk.

jangan rasa curiga dengan tips ni..bukan aku yang naif ini mereka-reka...sumber : berita harian 17/11/2010..hopefully..it will help u some how guys..chaw!!...vroomm..pon2..(haha..geli jek!)


Photobucket

No comments: