Wednesday, December 22, 2010

teka-teki ;)


bismillah...assalamualaikum

post hari nih...pasal teka-teki.aku
ada tengok rancangan fuhhh...ala..yang ala-ala melodi...awal ashaari yang jadi pengacara(trus die nampak cam kak nam kan..ahx)...so..kelainan yang dia bawak masa mengacara tu..adalah..sebelum mula rancangan ada diberi teka-teki..and..artis-artis kena jwp.soalan pada hari tersebut adalah: motor dengan kereta mana lebih tua....rata-rata a
rtis jwp motor...kononnya sebab revolusi dari basikal..barulah keluar kereta..bertayar empat.ahaha...jawapannya betul la tu..tapi alasannya salah.


motor lebih tua...sebab motor pakai tongkat!hahaha...sengalkan...lepas tu aku pun terhibur la..tergelak-gelak.tapi aku teringat..aku cakap dengan abah aku yang sama-sama tengah menonton time tu....kalau aku jadi artis..aku pun jawap...x semestinya yang tua sahaja pakai tongkat... contohnya imam syafie.. Ketika ditanya :" Mengapa tuan sering memegang tongkat, padahal tuan bukan seorang yang lemah?" Ia menjawab :"Agar aku dapat mengingat bahawa aku akan berangkat dari dunia ini." ....thats it..kita nih...selalu takut tua kan...(aku la tu)...bukan aku takut muka kedut-kedut ke...aku just rasa sekejapnya masa berlalu...bnyk dosa..undone things..huhu...tapi ajal tak mengenal usia kan...

lepas tu...abah kata la...memang sunat lelaki bila umur 40 thn ke atas pegang tongkat..untuk ingat kematian......tapi!islam bukan nak nampak lemah..islam kena jalan dengan tegap..gagah perkasa di depan orang kafir.

pernah terfikir tak...kenapa orang lelaki pakai ihram perlu bukak bahu sebelah kanan?haa...meh aku bagi tau(baru tau..abah bagi tau..hehe) ....sebab..dulu...zaman rasulullah...ada malaikat/sahabat(not very sure) bagi tahu rasullulah s.a.w yang orang kafir sekarang sedang memerhatikan tingkah laku orang islam.so..rasulullah s.a.w pun perintahkan semua orang lelaki pada masa itu bukak bahu sebelah kanan.supaya orang kafir gentar....lihat muscle2...hehe...sebab tu sebelah kanan..bukan sebelah kiri.,..bahu sebelah kiri...orang x nampak pun time tawaf..sebab menghadap kaabah...sumting like that la cerita dia...kalau salah mintak di ajar..cume try nak menyampai apa yang baru tau.

Photobucket

No comments: