Tuesday, January 15, 2013

yuk ke jakarta

Aku suka singkong kau suka keju




bismillah...di sini saya nak kongsi sedikit pengalaman ke jakarta, indonesia.  bukan lah semua..cuma yang rare sikit dan yang berjaya menarik perhatian saya.ecehh..geli ek.haha...Alhamdulillah semalam baru pulang ke tanah air tercinta.  setiap kali ke jakarta apa yang saya sukaaa sangat adalah orang-orang disituu..ramah..lemah-lembut..baik...keseluruhannya mereka amat  menyenangkan.


Banyak public transport dekat sana..jadi senang la nak kemana-mana...tapi tetap kena tawar menawar.
antaranya..taksi, bus, beca, oblet, ojek, dan bajai.


Beca di Jakarta


ini oblet. 


warna-warna oblet dan nombor depan van ini yang membezakan laluan oblet.  

Bajai

bajai ni lebih kurang inovasi pada motor la..

tu dia...kenang-kenangan bak kata pak supir

Motor bukan sekadar motor...inilah dia ojeq yang dimaksudkan..hehe




hey...sebagai peminat setia rocky...bile terjumpa pocky, saya rasa lucky !



Kalau cakap pasal makanan ni...saya sebat je semua makanan yang boleh diterima.salah satunya nasi padang.....apa yang menariknya...bila kita makan nasi padang ni.. pasti disediakan sebuah mangkuk.



Mangkuk basuh tangan berisi limau nipis....sangat praktikal! ! tak la lepas makan, tangan bau ayam.hahaha...dan tak perlu bawak sanitizer/ sabun. cara yang sangat alami













Dekat Jakarta juga ada teh botol. teh jasmine. 




apa yang syok sangat dekat sana..mestilah shopping!hehe...murah amat...! tempat-tempat yang kitaorang pergi shopping..tanah abang, pasar baru, cempaka mas,mangga dua,  rodok.silaaaa pergi.hehe..asyikkkkk..!
Sampai sekarang la terngiang-ngiang "boleh belanjanya buk..boleh buk". yap..ayat ni akan didengar setiap kali lewat kedai-kedai.  haha...tapi ada sekali ni..."boleh upin ipin..belanjanya upin ipin.."..hahaha..tergelak kitaorang dengar. mentang-mentang orang Malaysia.kok dipanggil upin ipin...hahaha..



pasar baru


Lambakan kedai rambut palsu.banyakkkkk banget


Dalam shopping mall pon ada orang jual air secara bergerak.sangat membantu orang yang kehausan untuk mendapatkan air dengan kadar segera.

Donat pon ada ok!




ini kalendar yang dijumpai.hehe..sekali pandang macam 12 minggu. sebenarnye minggu tu maksudnya ahad.  hari minggu= hari ahad. ;)
kalender jawa pon ada..


Dekat Malaysia tak merasa banjir...kebetulan pergi jakarta, terserempak pulak dengan banjir.tapi tak mematahkan semangat kami berjalan.hehe..kasian deh.semoga banjir cepat reda..

                            


                             



Jakarta memang terkenal sangat dengan ke macet tan nye...jadi....ramai la orang tunggu tepi jalan...konon nak tolong orang parking kereta..tolong kasik laluan..ala2 police traffic la...padahal tak disuruh pun...rupa-rupanya..kena hulur duit sebab dia dah tolong.hehe..macam-macam cara orang nak cari rezeki......


cara lain mendapatkan ongkos..Ada juga yang menyanyi dekat tingkap kereta 


Ada juga yang menjual..bapak ni jual kalender...

sampai disini sahaja...ceritera jakarta..sampai ketemu lagi! nah saya tinggalkan anda dengan lagu udin sedunia!hahaa..daaaaaaaaa


Photobucket

No comments: