Wednesday, February 6, 2013

Pencapaian pribadi

bismillah..


  Happy Thursday everyone! =) i hope you have wonderful days so far..because we deserved it!  hokeh2..sebelum saya melompat masuk ke dalam topik 'pencapaian pribadi' ni....suka untuk saya ingatkan..terus positifkan diri dengan berfikiran positif.  baca sesuatu yang positif..bergaul dengan mereka yang optimis.. selalu adakan niat-niat positif dalam diri..percayalah nilai-nilai positif tu akan terus membentuk pribadi yang positif.  insyallah..(positif ni tiada kena mengena dengan subjek matematik tu



Just a little exciting news to share(means a lot  for me ;p) ...i cooked! haha....harap-harap ini usaha yang berterusan...ngeh2..sebelum ni saya ada kongsikan dalam facebook pencapaian pribadi pertama: daging masak kicap...air tanganku tanpa rasa malu =p.  hari ni...satu lagi pencapaian pribadi yang nak diabdikan iaitu ..jeng jeng jengg.. kuew tiaw goreng. (nanti boleh tunjuk cucu =p)








haih..sejak bila saya suka masak ni ?.....sebenarnya..saya TAK suka masak. sebab saya SUKA makan. nampak tak perkaitannya??? kalau boleh dalam fridge jangan ada makanan.haha..bahana tak tau control nafsu makan.  memandangkan kita dianjurkan untuk bersederhana..dalam hal makan memakan ni pun kenalah bersederhana kan. 

Sedang syok-syok memasak sambil 'tuan-tuan dan puan-puan..kita tunggu rencah kita sehingga garing..bla3"-berangan sangatkan.haha  tiba -tiba saya terfikir...sampai bila nak makan makanan tak seimbang ni...berminyak..aji no moto..garam..ahh..manalah saya punya impian nak mewujudkan amalan gaya hidup sihat?

Orang kata..dah pandai masak..dah boleh kahwin. (saya nak jadi isteri la bukan chef =p ..helah bela diri sangat kan) hurm..besar tanggungjawab isteri ni..nak kena sediakan makanan baik-baik untuk keluarga..tapi kalau kurangkan garam...minyak...bla3..nanti masakan tu jadi sedap ke?? hurmm



Sepertimana sabda Rasulullah s.a.w "perut manusia itu punca segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok daripada segala pengubatan"
so saya simpulkan disini....kenapa semua orang cakap masakan ibu mereka paling sedap? sebab dah terbiasa dengan masakan tu dari kecil kah? (atau memang ada hubungan batin..haha) so ada kemungkinan untuk kita suka masakan seimbang dan sihat kalau dibiasakan? ahh..saya tak tahu.  mungkin juga makanan seimbang ni sedap kalau tahu cara penyediaannya yang betul.

Yang penting..badan sihat minda cerdas.lol...kalau nak makan juga makanan oily ni..boleh tapi ambil dalam portion yang sedikit.  semoga nanti saya menjadi isteri dan ibu yang menyalurkan diet seimbang dalam keluarga. better late than never ibu-ibu diluar sana!




Photobucket

No comments: