Thursday, March 14, 2013

umraa

bismillah...

Tanggal 18 feb 2013..seperti mimpi jadi kenyataan..alhamdulillah dapat juga saya mengerjakan ibadah umrah..menjejakkan kaki di Tanah haram...sesuatu yang saya inginnn sangat. tetapi tak pernah  pula terbayang ke sana pada usia muda (ehem.24)...alhamdulilah...syukurrr......

semuanya bermula apabila family abang saya nak ke sana....saya sangat gembira untuk mereka...tapi jauh disudut hati "kan best kalau dapat join"....memang simpan dalam hati je la ayat tu. ;p....sampailah satu saat diaorang semua nak buat passport....saya dalam bilik berdoa penuh pengharapan supaya saya pon dapat kesana. "umi...nak ikut dieorang boleh?"  "kau nak ikut?" angguk3!..."boleh". i was like...aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!..hahhaa.."tapi hadiah convo dah tak ada tau!"..."no problemo!" terus lah buat passport...beli tiket..visa...macam sekelip mata ;) see..the power of doa

lepas tu barulah terfikir....hamba penuh dosa ni...diterimakah?hurm..perasaan pada awalnya teruja tu dah bercampur baur dengan takut.  one of my friends cakap..saya banyak baca mastika.hahaha..ada juga yang menganjurkan saya bertaubat.yahh..tu  yang terbaik .semua tu termasuklah  persediaan ke sana. persediaan dari aspek zahir dan batin.

Akhirnya tiba masa yang dinanti-nanti..dari singapore-jeddah-madinah-mekkah.  hurm.saya tak tahu apa nak diceritakan...perasaannya bila sampai di Madinah setelah perjalanan yang sangat lama tu suatu kelegaan...melihat sendiri keindahan masjid Nabawi yang mana makam Rasulullah terletak didalamnya. ......rasa dekat dengan kekasih Allah..setiap kali berselawat rasa sebak..perasaan sangatttttttttttttt tenang.  tak tahu macam mana nak describe.  

first time melihat kaabah...ada doa dia...saya pon..taatlah pegang buku untuk baca doa tu nanti...tapi bila nampak dengan mata kepala sendiri...terhenti kejap jantung...."oh my God..." tu la perkataan yang terpancul keluar.haha...amazing! barulah terkial-kial nak buka buku, baca doa.

disana kan segala yang ditumpukan hanyalah beribadat.  menjaga aurat..menjaga percakapan...menjaga adab...pokoknya..amar maaruf nahi munkar...itu mungkin salah satu faktor dapat ketenangan..bukan sekadar tenang...rasa gembira...bila kembali kepada fitrah...  so..bila balik umraa...saya refleksi diri...kalau saya nak ketenangan tu...saya perlu dekatkan diri dengan Allahs.w.t ...istiqamah dalam beribadat ....kena upgrade diri setiap hari...sebab at the end off the day all we want is to be in heaven.  jadi..perlukan usaha..Allah s.wt tidak pernah memungkiri janji.

sekarang....di Malaysia...saya sangat-sangat rindukan Madinah & Mekkah. dah lebih kurang 9 hari saya balik...kalau cakap ni mesti tak percaya..boleh kata tiap-tiap hari mimpi...latar tempat dia..dekat Tanah Haram..even tidur dalam kapal terbang pun dah mimpi konon nak pergi mekkah lagi.haha..tu belum sampai Malaysia tu...haiya...sangat nak pergi lagi...banyak lagi yang saya perlu perbaiki apabila berada disana..banyak..jadi saya kena pergi lagi!lagi dan lagi.ermm...lipat telekung yang saya pakai dekat sana pun boleh jadi sebak..rindu sangat...hurm.and nak tau hikmah saya ke sana apa?saya kan tak berapa sangat dengan cikgu cikgi ni kan...tapi sekarang jadi semangat nak kerja!nak kumpul duit..nak mengerjakan umrah/haji.insyaaallahhhhhhh!amin3!


Photobucket

No comments: