Saturday, November 23, 2013

the memory remains



bismillah...

Semalam hari Jumaat. Penghulu segala hari...aku berada di hospital....bukan sebab aku sakit...tapi..sekadar menjaga orang sakit...tiba-tiba terdetik..seronok juga jadi nurse/misi/suster/juru rawat...mulia kerja mereka...tak semua orang sanggup buat apa yang mereka sudi lakukan. termasuklah aku. 

Tiba-tiba aku dapat panggilan telefon daripada ummi...ummi bawa satu kabar berita..."makcik aina yang kau sayang tu...makcik aina meninggal dunia..."berita yang sangat mengejutkan..sedih...sebuah kehilangan..  makcik aina sebelum ini sihat walafiat. betul lah....sakit bukan lesen untuk mati. Arwah meninggal sebab kemalangan. arwah juga seorang pesara juru rawat...walaupun arwah telah meninggalkan dunia pekerjaan..tapi..Masyaallah.. orangnya baik...secara sukarela...tolong orang-orang kampung yang sedang sakit.  aku pernah dengar...seandainya...kita telah meniggal dunia...tetapi orang-orang sebutkan kebaikan kita...maknanya...kita memang orang yang baik. dia memang baik hati.  hancur badan dikandung tanah...budi baik dikenang jua.

aku kenal makcik aina dekat surau...masa tu aku sekolah lagi...arwah tanya nama aku...tapi dia kata..dia nak panggil aku sweetie..hehe..sejak daripada hari tu...memang dia panggil aku sweetie....selalu kalau jumpa..mesti dekat masjid...aku ada niat nak pergi cuti-cuti ni..tapi...ada je sebab aku tak pergi.....hurm...terkilan jugak.tak dapat lah aku jumpa arwah buat kali terakhir...awal muharam lepas...ada aku jumpa...arwah tanya macam mana aku dekat pasir gudang sekarang..tinggal dengan sape...pendek je perbualan kami..

aku ingat lagi pesanan Makcik aina.
"sweetie dah ada boyfriend?mesti ramai kan....waktu belajar-belajar dulu"
"hehe..aah..keliling pinggang"
"nanti pilih the best one. because you deserve the best"
"insyaallah makcik aina "
Pesanan makcik aina sekarang dah jadi sebuah wasiat..

Makcik aina pernah cakap...yang dia tak sabar nak tengok aku kahwin.. hurmm...tapi tak sempat kan...nak buat macam mana......nak ucap selamat tinggal pon tak berkesempatan...semoga roh makcik aina dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama kalangan orang-orang yang beriman.amin...


Meninggal dunia pada malam hari Jumaat atau siangnya adalah penanda Husnul Khatimah..iaitu dibebaskan dari fitnah(azab) kubur.

Diriwayatkan oleh Ibnu Amru, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda  "setiap muslim yang mati pada pada siang hari Jumaat atau malamnya, nescaya Allah akan menyelamatkannya dari fitnah kubur." (H.R Ahmad dan Tirmizi, undian sahih oleh Al-Bani)

Hadis ini buat aku tersenyum dalam kesedihan...u deserved it makcik aina...
Al-Fatihah....



Photobucket

No comments: